وقتِ عاشقی

إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

نماز و جنگ نرم

آموزه های قرآنی نیز به جنگ نرم در حوزه دشمن شناسی و مقابله با دشمن توجه داشته است. به این معنا که اگر دشمن برخی از ساز و کارهای جنگ روانی را درجنگ نرم به کار می‌گیرد، جامعه اسلامی نیز در دفاع و مقابله با دشمن می‌بایست از همهٔ امکانات بهره گیرد و در جنگ نرم، به حکم مقابله به مثل «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم و اتقوالله و اعلموا ان الله مع المتقین» عمل نماید. (بقره- آیهٔ 194)

البته دراین آیه وآیات دیگر براین مهم توجه و تاکید شده است که مومنان به حکم تقوای الهی از هر گونه رفتارهای ضد اخلاقی و عقلانی که هنجارها و ارزش‌های سیاسی بشریت را تضعیف می‌کند یا از میان بر می‌دارد باید پرهیز کنند؛ بنابراین خطوط قرمزها و محدودیت‌هایی را برای این مقابله به مثل در همهٔ حوزه هاازجمله جنگ نرم معین کرده است که مومنان نمی‌توانند از آن مرزها گذر کنند وهمانند دشمنان خدا ودین، عمل نمایند. یکی از روش های جنگ نرم، بازی باارزش های جامعه با ایمان و ارتداد نسبت به آن است. برخی از دشمنان، کافران ومنافقان، با بهره گیری از این شیوه می‌کوشند تا تردید و دودلی را در جامعه بیفکنند. از این رو گاه با ابزار ایمان و همدلی و همراهی ظاهری با مسئولان ومردم و سپس اظهار کفر و بی‌ایمانی نسبت به آن می‌کوشند تا مردم را دچارتردید نسبت به آموزه‌ها، ارزش‌ها و باورهای خود کنند.

بازی با ایمان از طریق ارتداد از مهم‌ترین روش هایی است که دشمنان برای تخریب روحیه مؤمنان از آن بهره می‌گیرند. در جهان امروز نیز این شیوه بارهااز سوی دشمنان مورد استفاده قرار گرفته است. دشمنان حتی کوشیدند تا برای تأثیر گذاری بیشتر، مدت زمانی را در ظاهر ایمانی به سر برند و سپس با نفوذ درلایه های اجتماعی و وجیه الملة شدن، توانستند با بازگشت و ارتداد خود ضربه های استواری به ایمان اشخاص سست ایمان وارد آورند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۲
محمود جانقربانی


رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر در سال ۱۳۹۲ گسترش سنت خوب افطاری‌های ساده در مساجد و خیابان‌ها را در ماه مبارک رمضان تحسین کردند و با انتقاد از اسراف و زیاده‌روی در برخی افطاری‌ها فرمودند: مناسب است سنّت دادن افطاری‌دادن‌های ساده در مساجد و معابر عمومی مورد توجه همه‌ی کسانی قرار گیرد که در ماه رمضان، نیتِ بذل و بخشش و گشاده‌دستی دارند.
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR از مخاطبان خود می‌خواهد تا تصاویر و فیلم‌هایشان را از «افطاری‌های ساده» در محله یا شهر خود به آدرس info@khamenei.ir  بفرستند تا در این پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر شود.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26872/eftarisade.jpg
امید است با نشر این تصاویر قدمی در راه ترویج و گسترش این سنت شایسته برداشته شود.
مشاهده‌ی بخش اول تصاویر فراخوان عکس افطاری ساده


دریافت صوت بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره «افطاری ساده»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۲
محمود جانقربانی

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مملو از آیات قرآنی است و این خصیصه از دیرباز با بیانات ایشان گره خورده است؛ به‌طوری‌که سخنرانی‌ها و دروس ایشان با تکیه بر مبانی و مفاهیم قرآنی شکل می‌گرفته است. سلسله جلسات معرفتی ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ که بعدها با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منتشر گردید، شاهدی بر این مدعا است. این روش ایشان در استفاده از آیات و مباحث قرآنی در دوران رهبری نیز ادامه یافت. پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir به مناسبت ماه مبارک رمضان که ماه بهار قرآن است، قصد دارد در سلسله مطالبی «پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب» را مورد بررسی قرار دهد. یادداشت زیر نخستین قسمت از این مطالب است.
 
ممکن است برای شما این سؤال پیش آمده باشد که رهبر انقلاب کدام آیات را بیشتر در سخنرانی‌های خود استفاده کرده‌اند؟ آیه‌ی «نصرت الهی» بیشترین تکرار را در بیانات منتشر شده در دوران رهبری ایشان داشته است:
«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَرِهِم بِغَیرِ حَقٍ إِلا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَت صوَمِعُ وَ بِیَعٌ وَ صلَوَتٌ وَ مَسجِدُ یُذْکرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کثِیراً وَ لَیَنصرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىُّ عَزِیزٌ» (آیه‌ی ۴۰ سوره‌ی مبارکه‌ی حج)
آیات ۳۹ تا ۴۶ سوره‌ی مبارکه‌ی حج
«آنان که از خانه‌هاى خود به ناحق اخراج شدند (و جرمى نداشتند) جز آن‌که مى‌گفتند: «پروردگار ما خداى یکتاست» و اگر خداوند برخى از مردم را با برخى دیگر دفع نمى‌کرد (در هر عصرى کفار را از مجتمع دینى و امکنه‌ی مذهبى به وسیله‌ی مؤمنین دفع نمى‌کرد) البته دیرهاى راهبان و کلیساهاى ترسایان و کنشت‌هاى جهودان و مسجدهاى مسلمانان که بسیارى از اوقات نام خدا در آن‌ها ذکر مى‌شود ویران مى‌گردید. و بى‌تردید خدا هر که را که او را یارى مى‌کند یارى خواهد کرد، همانا خدا نیرومند و شکست‌ناپذیر است.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۲
محمود جانقربانی

 

قنوت امام خمینی

قنوت را شاید بتوان قدم اول در مسیر اصلاح باطن نماز برای کسانی که به این مسیر متمایلند ،بیان کرد؛نماز صحبت کردن با خداست و بخشی از نماز که این سخن گفتن با خدا در آن بارز تر و آسانتر است،قنوت است،پس برای شروع این ارتباط می توان از یک قنوت عاشقانه شروع نمود.

 

جذاب ترین تصویر نماز

نماز در معنای کلی ابراز نیاز به درگاه خداست و تصویر قنوت یکی از جذاب ترین تصاویر در این عبادت بزرگ و دارای تمام معنای آن است،آنجا که بنده عاشق، دست نیاز به سوی رب بی نیاز بلند می کند و او این دست را از رحمت خویش پر می کند که امام صادق علبه السلام فرمودند: هیچ بنده ای دست به جانب خدای عزیز و غالب، بالا نمی برد جز اینکه خداوند حیا می کند آن دست را خالی و پوچ برگرداند، از این رو آنچه می خواهد از فضل خویش در آن دست قرار می دهد.

 

ترک قنوت، ترک نماز است

قنوت انسان را با راز خلقت همسان می کند و اهمیت آن تا حدی است که حتی بعضی بزرگان قائل به وجوب آن شده اند و امام صادق نفی کمال از نماز بی قنوت می کنند و می فرمایند:هر کس عمدا قنوت را ترک گوید ،گویا نماز نخوانده است ،امام خمینی در بیان آداب نماز توجه خاصی به آن نشان داده و فرموده اند : باالجمله مقام قنوت در نظر نویسنده چون مقام سجود است و سجود را نزدیک ترین حالات بنده به خدا می دانند...قنوت مقام انقطاع به حق و ترک اعتماد به غیر است که روح مقام توکل است" یعنی می فرمایند نمازگزار آنجا که در قنوت به دامن لطف یگانه دلدار دست التجا می زند ،تنها نظر او را چاره ای برای بیچارگی خویش قلمداد می کند.

 

 

تفاوت انسان‌ها با توجه به خواسته‌هایشان

اما برای فهم مقام قنوت باید به بیان یک تقسیم بپردازیم، شاید در یک نگاه کلی بتوان افراد را با توجه به خواسته های آنان به سه گروه زیر تقسیم نمود:

اول افرادی که اصلا سر و کاری با خدای آسمان و زمین ندارند به این معنا که سرشان به تمامه گرم لذات دنیا است و تمام هم و غم و همتشان در رسیدن به همین دنیای فانی خلاصه می شود.

دسته دوم کسانی هستند که کمی سر خود را بالاتر آورده اند و خدایی قادر ورای این عالم می شناسند اما چه شناختی که باز انتهای همتشان رسیدن به همان خواسته های دسته اول است و تنها از خداوند به عنوان وسیله ای برای رسیدن به همان خواسته ها مدد می جویند. اما دسته سوم شناختشان از خدا یک شناخت سطحی نیست بلکه با نزدیک شدن به او، عظمت و زیبایی خدای عزیز چشم آنها را خیره کرده است و به تمام معنا طالب آن یار حقیقی هستند،کسی که رهرو قرب خداوند شود ،دنیا با ذلت به او رو می کند و چونکه صد آمد نود هم پیش ماست.

 

 قنوت؛ رستن از پستی خودخواهی

 اگرچه خداوند مهربان تمام زیبایی ها را برای بنده خود خلق کرده است برای او نمی پسندد که جز یار و وصل او را در این مقام طلب نماید،در قنوت همچنانکه انسان دستها را به سوی خدا بالا می برد ،زمان بالا بردن خواسته ها تا حد طلب کردن جمال حضرت  جمیل و رستن از پستی خود خواهی به سوی آسمان خدا خواهی است.

رسالت قنوت آن است که دست ما را با دامن دوست پیوند بزند و ما را از آنچه هستیم تا آسمان های جمال و جلال الهی بالا ببرد فلذا بزرگان گفته اند از آنجا که حقیقت قنوت تبتل و انقطاع و رو نمودن به خداست سخن گفتن از دنیا و لذات محدود آن در قنوت بی معرفتی و خسران است اما باید توجه داشت که برای کسی که ابتدای راه است و تا دیروز عملا چندان قنوتش صحبت کردن با خدا نبوده است خواستن خواسته های دلش و لو لذات دنیایی اشکال ندارد بلکه برای باز شدن باب گفتگوی او در نماز و انس او با مقام قنوت بسیار مفید است.

قنوت عاشقانه

اما دنیای عاشق و معشوق دنیای دیگری است که گاهی لذت همصحبت شدن با دلدار و گفتن ذکر یار چندان آنان را مست می کند که از خود و خواسته های خود فراموش می کنند درحالی که او بی شک از رسیدگی و سرازیر کردن باران نعمات خود بر چنین یارانی فراموش نمی کند.

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

امام صادق علیه السلام درباره این گروه که البته از همان گروه سوم از تقسیم مذکور هستند می فرماید: ان الله عز و جل یقول : من شغل بذکری عن مسئلتی ، اعطیته افضل ما اعطی من سئلنی؛خداوند بزرگ می فرماید : کسی که مشغول به ذکر و یاد کردن من بود و تقاضای چیزی نکرد ،برترین چیزهایی که از من خواسته اند را به او می دهم.

آن نماز تو قبول است که در وقت قنوت/دست برداشتنت ار سر دنیا باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۳ ، ۱۶:۴۹
محمود جانقربانی