وقتِ عاشقی

إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است




وضو

سوال: آیا وجود جرم در زیر ناخن ‌ها و یا بلندى ناخن ‌ها باعث بطلان وضو خواهد شد؟ جواب: امور مذکور موجب بطلان وضو و نماز نیست. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سوال: شخصی که معلول است، وقتی در خانه خود است می‌تواند با آب وضو بگیرد ولی در خارج از منزل توانایی این کار را ندارد. تکلیف او هنگامی که نمی‌تواند با آب طهارت بگیرد چیست؟

اگر تا آخر وقت نماز، بدون عسر و حرج غیر قابل تحمل، امکان تطهیر و وضو با آب را دارد، باید تطهیر نموده و وضو بگیرد، در غیر این صورت طهارت لازم نبوده و باید تیمم کند.


پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در هر صورت اگر تا آخر وقت نماز امکان تطهیر و وضو با آب را دارد، باید تطهیر نموده و وضو بگیرد.


حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هر زمان که آب برای او ضرر دارد یا نتواند وضو بگیرد وظیفه‌ اش تیمم است و طهارت لازم است مگر در جایی که به مشقت و زحمت زیاد می‌ افتد.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر در وقت می ‌تواند وضو بگیرد نمی ‌تواند تیمم کند.


حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

چنانچه داخل وقت متمکن از رفتن به منزل و وضو باشد لازم است وضو بگیرد و نمازش را بخواند در غیر این صورت می ‌تواند تیمم کند.

 

سوال: چند روز آینده عروسی یکی از بستگانم است؛ عروس خانم با توجه به فرهنگ امروزی از صبح به آرایشگاه می روند و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتشان باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است؛ حال آیا می توان تیمم نمود؟ یا اینکه نماز را آنقدر به تاخیر بیاندازد که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم نماید؟ کلا چه راهکار عملی و قابل اجرایی پیشنهاد می نمایید؟

طبق نظر مراجع عظام تقلید، آنچه در سوال ذکر شده است نمی تواند عذر برای ترک وضو یا غسل و انجام تیمم به جای آن باشد. (مکارم شیرازى، ناصر، احکام بانوان، ص 92)
در این گونه موارد، معمولاً بانوان متدیّن طوری برنامه ریزی می کنند و زمان را به شکلی با آرایشگر هماهنگ می کنند تا در انجام واجبات دینی خویش کوتاهی نکنند، با توجه به این که به طور عادی، زمان این عمل  از پنج یا شش ساعت تجاوز نمی کند، عروس خانم می تواند در هنگام ظهر در آرایشگاه، وضو گرفته و نماز بخواند، سپس مشغول آرایش شود و در فاصله مدتی که به نماز مغرب مانده از باطل شدن وضو جلوگیری کند و همزمان با اذان مغرب نماز خویش را بخواند. روشن است که اجرای این امر ممکن خواهد بود. 
البته باید توجه داشت که، این آرایش برای نماز صبح فردا باید پاک شود و موانع  رسیدن آب به اعضای وضو برطرف شود.

 

سوال: مقدار واجب مسح پا، از حیث طول و عرض چیست؟

امام خمینی (ره): 

طول: باید از سر یکی از انگشت ها تا برآمدگی روی پا مسح کند.
عرض: به هر اندازه باشد کافی است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۶ ، ۲۰:۴۴
محمود جانقربانی

بسم الله الرحمن الرحیم

شش راه­ کار عملی برای تقویت حضور قلب در نماز 

 راه­ کار سوم: مدیریت لحظات قبل از نماز

برگرفته از کتاب پیوند جوان با نماز ـ نوشته مدیر سایت

لحظات قبل از نماز لحظات قبل از نماز، نقش سرنوشت­ سازی در ادای نماز دارد. سعی کنید از این لحظات بهترین استفاده را داشته باشید و با قطع تدریجی ارتباط خود با افکار و دغدغه ­های دنیوی، رابطۀ خوبی را خداوند برقرار نمایید.

الف ـ اذن دخول نماز

در روایات، ارزش و جایگاه خاصی برای وضو مطرح شده که بیشتر نمازگزاران از آن غافل هستند. در روایت است که وقتی انسان وضو بگیرد، گناهان او از گوش و چشم و دست ­ها و همچنین پاهایش بیرون می ­روند.[۱] سعی کنید هنگام وضو گرفتن به این روایت توجه کنید و توجه داشته باشید که خدای متعال با آب وضو، گناهان اندامتان را شستشو می­ دهد تا با بدنی پاک در محضرش حضور داشته باشید. همچنین بهتر است هنگام وضو گرفتن، دعای وضو یا سورۀ قدر را بخوانید تا از نورایت بیشتری برخوردار شوید.

ب ـ قدری در انتظار نماز

سعی کنید قبل از نماز، برای دقایقی پای سجاده بنشینید و با نماز نافله، تفکر در لطف و رحمت خداوند و همچنین مشغول شدن به ذکر الهی، از دنیا منقطع شوید و آمادگی بیشتری برای ورود به نماز داشته باشید.

ج ـ اذان و اقامۀ نماز

هنگام گفتن اذان و اقامه، تصور کنید که نماز شروع شده و کلمات آن را با خضوع و خشوع و توجه به مفهومش بر زبان جاری کنید.[۲] اذان، شیطان را فراری می ­دهد و ملائکۀ خداوند را به سوی نمازگزار می ­کشاند.

امام حسین(علیه ­السلام) می ­فرماید: در مسجد نشسته بودیم که مؤذن مشغول اذان شد و گفت: «الله اکبر، الله اکبر». امیرالمؤمنین(علیه ­السلام) به گریه افتاد و ما نیز به گریۀ او گریه کردیم. وقتی اذان مؤذن تمام شد، امام فرمود: «آیا می ­ دانید مؤذن چه گفت؟»

عرض کردیم: «خدا و پیامبر و وصی او بهتر می ­داند». امام فرمود: «اگر می ­دانستید که چه می ­گوید، کمتر می ­خندیدید و بسیار می ­گریستید».[۳]     



[۱]. عن النبی(صلی­ الله ­علیه­ وآله): «إذَا تَوَضَّأ الرَّجُلُ المُسلِم خَرَجَت خَطَایَاهُ مِن سَمعِهِ وَ بَصَرِهِ وَ یَدَیهِ وَ رِجلَیهِ». (کنزالعمال، ح۲۶۰۳۱)

[۲]. امیرالمؤمنین(علیه ­السلام) پیوسته با اصحاب خود می ­فرمودند: «کسی که بین اذان و اقامۀ نمازش سجده کند و در حال سجده این ذکر را بگوید، خدای ­متعال می ­فرماید: «ای ملائکۀ من! قسم به عزت و جلالم محبتش را در قلوب بندگان مؤمنم قرار می­دهم، و هیبتش را در قلوب منافقین»: «رَبِّ لَکَ‏ سَجَدْتُ‏ خَاضِعاً خَاشِعاً ذَلِیلاً»؛ «پروردگارا، با خضوع و خشوع و خاکسارى براى تو سجده و کرنش نمودم». (ابن ­طاووس، فلاح ­السائل، ص۱۵۲)

[۳] . صدوق، التوحید، ص۲۳۸٫ 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۶ ، ۲۱:۲۳
محمود جانقربانی
 

قنوت امام خمینی

قنوت را شاید بتوان قدم اول در مسیر اصلاح باطن نماز برای کسانی که به این مسیر متمایلند ،بیان کرد؛نماز صحبت کردن با خداست و بخشی از نماز که این سخن گفتن با خدا در آن بارز تر و آسانتر است،قنوت است،پس برای شروع این ارتباط می توان از یک قنوت عاشقانه شروع نمود.

 

جذاب ترین تصویر نماز

نماز در معنای کلی ابراز نیاز به درگاه خداست و تصویر قنوت یکی از جذاب ترین تصاویر در این عبادت بزرگ و دارای تمام معنای آن است،آنجا که بنده عاشق، دست نیاز به سوی رب بی نیاز بلند می کند و او این دست را از رحمت خویش پر می کند که امام صادق علبه السلام فرمودند: هیچ بنده ای دست به جانب خدای عزیز و غالب، بالا نمی برد جز اینکه خداوند حیا می کند آن دست را خالی و پوچ برگرداند، از این رو آنچه می خواهد از فضل خویش در آن دست قرار می دهد.

 

ترک قنوت، ترک نماز است

قنوت انسان را با راز خلقت همسان می کند و اهمیت آن تا حدی است که حتی بعضی بزرگان قائل به وجوب آن شده اند و امام صادق نفی کمال از نماز بی قنوت می کنند و می فرمایند:هر کس عمدا قنوت را ترک گوید ،گویا نماز نخوانده است ،امام خمینی در بیان آداب نماز توجه خاصی به آن نشان داده و فرموده اند : باالجمله مقام قنوت در نظر نویسنده چون مقام سجود است و سجود را نزدیک ترین حالات بنده به خدا می دانند...قنوت مقام انقطاع به حق و ترک اعتماد به غیر است که روح مقام توکل است" یعنی می فرمایند نمازگزار آنجا که در قنوت به دامن لطف یگانه دلدار دست التجا می زند ،تنها نظر او را چاره ای برای بیچارگی خویش قلمداد می کند.

 

 

تفاوت انسان‌ها با توجه به خواسته‌هایشان

اما برای فهم مقام قنوت باید به بیان یک تقسیم بپردازیم، شاید در یک نگاه کلی بتوان افراد را با توجه به خواسته های آنان به سه گروه زیر تقسیم نمود:

اول افرادی که اصلا سر و کاری با خدای آسمان و زمین ندارند به این معنا که سرشان به تمامه گرم لذات دنیا است و تمام هم و غم و همتشان در رسیدن به همین دنیای فانی خلاصه می شود.

دسته دوم کسانی هستند که کمی سر خود را بالاتر آورده اند و خدایی قادر ورای این عالم می شناسند اما چه شناختی که باز انتهای همتشان رسیدن به همان خواسته های دسته اول است و تنها از خداوند به عنوان وسیله ای برای رسیدن به همان خواسته ها مدد می جویند. اما دسته سوم شناختشان از خدا یک شناخت سطحی نیست بلکه با نزدیک شدن به او، عظمت و زیبایی خدای عزیز چشم آنها را خیره کرده است و به تمام معنا طالب آن یار حقیقی هستند،کسی که رهرو قرب خداوند شود ،دنیا با ذلت به او رو می کند و چونکه صد آمد نود هم پیش ماست.

 

 قنوت؛ رستن از پستی خودخواهی

 اگرچه خداوند مهربان تمام زیبایی ها را برای بنده خود خلق کرده است برای او نمی پسندد که جز یار و وصل او را در این مقام طلب نماید،در قنوت همچنانکه انسان دستها را به سوی خدا بالا می برد ،زمان بالا بردن خواسته ها تا حد طلب کردن جمال حضرت  جمیل و رستن از پستی خود خواهی به سوی آسمان خدا خواهی است.

رسالت قنوت آن است که دست ما را با دامن دوست پیوند بزند و ما را از آنچه هستیم تا آسمان های جمال و جلال الهی بالا ببرد فلذا بزرگان گفته اند از آنجا که حقیقت قنوت تبتل و انقطاع و رو نمودن به خداست سخن گفتن از دنیا و لذات محدود آن در قنوت بی معرفتی و خسران است اما باید توجه داشت که برای کسی که ابتدای راه است و تا دیروز عملا چندان قنوتش صحبت کردن با خدا نبوده است خواستن خواسته های دلش و لو لذات دنیایی اشکال ندارد بلکه برای باز شدن باب گفتگوی او در نماز و انس او با مقام قنوت بسیار مفید است.

قنوت عاشقانه

اما دنیای عاشق و معشوق دنیای دیگری است که گاهی لذت همصحبت شدن با دلدار و گفتن ذکر یار چندان آنان را مست می کند که از خود و خواسته های خود فراموش می کنند درحالی که او بی شک از رسیدگی و سرازیر کردن باران نعمات خود بر چنین یارانی فراموش نمی کند.

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

امام صادق علیه السلام درباره این گروه که البته از همان گروه سوم از تقسیم مذکور هستند می فرماید: ان الله عز و جل یقول : من شغل بذکری عن مسئلتی ، اعطیته افضل ما اعطی من سئلنی؛خداوند بزرگ می فرماید : کسی که مشغول به ذکر و یاد کردن من بود و تقاضای چیزی نکرد ،برترین چیزهایی که از من خواسته اند را به او می دهم.

آن نماز تو قبول است که در وقت قنوت/دست برداشتنت ار سر دنیا باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۵۶
محمود جانقربانی