وقتِ عاشقی

إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم:


مراسم پایانی سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم صبح امروز (دوشنبه) با شرکت اساتید برجسته و قاریان بین المللی و همچنین قرآن‌پژوهان و میهمانان شرکت کننده در این مسابقات، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمین کننده سعادت بشر در دنیا و آخرت دانستند و با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلامی و بشریت به علت عمل نکردن به معارف قرآنی است، گفتند: امروز به لطف الهی در جمهوری اسلامی، اقبال مردم بویژه جوانان به معارف قرآنی و تمسک به این معارف روز به روز در حال گسترش است و همین تمسک به قرآن مایه سعادت، قوت و عزت نظام اسلامی خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین المللی قرآن، تلاوت قرآن و انس با آن را مقدمه فهم و معرفت قرآنی و همچنین تعمیق معنویت در قلب و ذهن انسان برشمردند و افزودند: بسیاری از کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، ناامیدی‌ها، خیانت‌ها، دشمنی‌ها و تسلیم شدن در برابر طواغیت، به‌علت دوری از قرآن، و معنویت و معرفت ناشی از آن است.
ایشان با تأکید بر اینکه عمل به قرآن زمینه‌ساز عزت، رفاه، پیشرفت، قدرت، انسجام، سبک زندگی شیرین در دنیا و تأمین‌کننده سعادت آخرت است، خاطر نشان کردند: متاسفانه برخی سران کشورهای اسلامی به دستورات قرآنی عمل نمی کنند و به‌جای آنکه «اشداءُ علی الکفار» باشند، نوکر و دنباله‌رو آمریکا و صهیونیست ها هستند و به‌جای «رحماءُ بَینَهُم»، زمینه‌ساز اختلافها و جنگها همچون جنگ سوریه، یمن و کشتار مردم مسلمان شده اند.
رهبر انقلاب اسلامی، لازمه عمل به قرآن را یاد خداوند و تقوای الهی دانستند و با اشاره به شهدا به‌عنوان انسان هایی که در مرتبه عالی تقوا قرار دارند، گفتند: شهدای ما درس های زیادی را به ملت ایران دادند که نمونه بارز آن، پدیده کم نظیرِ حرکت عظیم مردمی برای کمک به مناطق سیل زده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، امدادرسانی و کمکهای مردمی به مناطق سیل زده گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان را شبیه حرکت جوانان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: این حرکت عجیب مردمی که این روزها شاهد هستیم، همانند روحیه فداکاری و شوق و ذوق جوانان در دهه شصت است.
ایشان، این روحیه را نتیجه آموزه‌ها و درسهای قرآنی برشمردند و با اشاره به دشمنی ها با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: اگر چه دشمنی ها و حجم و شدت آن بیشتر از گذشته به نظر می رسد اما این اقدامات و توطئه ها، نَفَس های آخر دشمنیِ دشمنان با جمهوری اسلامی است.
ایشان در پایان تأکید کردند: هرچه آنها نسبت به ملت ایران شدت عمل بیشتری به خرج دهند و سخت‌تر بگیرند و هرچه از پایبندی ملت ایران به معارف قرانی عصبانی شوند، اما این ملت در مقابل، قوی‌تر و قدرتمندتر خواهد شد و تمسک خود را به قرآن بیشتر خواهد کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان گزارشی، گفت: سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شعار «یک کتاب، یک امت» و با هدف ایجاد فضای انس میان مسلمانان، زمینه‌سازی جهت ایجاد هویت اسلامی واحد در سایه آموزه‌های قرآن و ایجاد فضای وحدت‌بخش میان ملت‌های مسلمان در شهرهای تهران و قم برگزار شد.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در این دوره از مسابقات، افزود: در رویداد بزرگ قرآنی امسال ۳۲۹ نفر از اهالی قرآن از ۶۷ کشور جهان شامل مسابقه‌دهندگان، داوران، مهمانان ویژه و جمعی از اساتید و فعالان قرآنی حضور داشتند.
در ابتدای این دیدار تعدادی از اساتید و برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۰۱
محمود جانقربانی


قرآن کریم

 

مهجوریت قرآن در تدبر

مؤمنان راستین و پرهیزکاران واقعی، تلاوت را با تدبر همراه نموده و بدین سان از سفره رنگین الهی بهره مند می شوند. حضرت علی«ع» اشتیاق آنان را چنین توصیف می فرماید:«پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند و هرگاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند، و گویا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنین افکن است.

قرآن کتاب تدبر است و اکتفا به تلاوت بدون تدبر، نمی تواند انسان را به اهداف قرآن رهنمون شود. دست یابی به گوهرهای ناب و ارزشمند اقیانوس، بدون غواصی و اندیشه ورزی ممکن نیست. اساساً قرآن کریم برای تدبر نازل شده است: «کتب انزلنه الیک مبرک لیدبروا ءایته؛(ص/29) این کتابی است پربرکت که بر تو نازل کرده ایم تا در آیات آن تدبر کنند.»

تدبر و اندیشه در آیات قرآن راه شناخت و زمینه درک مفاهیم کتاب خدا را فراهم می سازد قرآن کریم به گونه ای نازل شده است که همگان بتوانند در آن تدبر نموده و از آن بهره مند شوند. «و لقد یسرنا القرءان للذکر فهل من مدکر؛ (قمر/ 22) ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود؟!»

قرآن، کسانی را که در آیات خدا تدبر نمی کنند مورد سرزنش قرار داده و می فرماید: «افلا یتدبرون القرءان ام علی قلوب اقفالها؛ (محمد/23) آیا آن ها در قرآن تدبر نمی کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!»

قرآن کریم برای هدایت بشر نازل شده است و برای دست یابی به گنجینه های ارزشمند آن، باید خود را مخاطب آیات خدا قرار داد و درباره آن به تفکر و اندیشه پرداخت. امام علی(ع) می فرماید: «الا لاخیر فی قرائه لاتدبر فیها؛ آگاه باشید، در قرائتی که تدبر و اندیشه نباشد خیری نیست.»

توجه بیش از حد به الفاظ و عبارات قرآن، تلاش برای به پایان رسانیدن سوره های قرآن، عدم اهتمام به درک آموزه های قرآن در هنگام تلاوت و بی توجهی به ترویج فرهنگ تدبر در مراکز علمی و آموزشی از نمونه های آشکار مهجوریت تدبر در قرآن می باشد.

 

مهجوریت قرآن در تفسیر

همان گونه که تلاوت و تدبر و... هدف غایی به حساب نمی آیند تفسیر قرآن نیز هدف نهایی محسوب نمی شود و آن چه اهمیت دارد این است که این مقدمات پیوند عملی ما را با قرآن برقرار سازند و ما را به ذی المقدمه که عمل به دستورات سازنده قرآن کریم می باشد سوق دهند.

انجام هر عملی نیازمند شناخت آن عمل است و بدون شناخت، دست یابی به عمل یا ممکن نیست یا کورکورانه است. قرآن کتاب زندگی و عمل است و قبل از عمل باید آن را شناخت، تفسیر قرآن شناخت ما را نسبت به آیات الهی افزایش داده و این نقش را می تواند به خوبی ایفا نماید.

پس از نزول قرآن از صدر اسلام تاکنون مفسران گرانقدر نسبت به تفسیر قرآن اهتمام ورزیده و قرآن کریم را تفسیر نمودند که بسیاری از کتب تفسیری از گذشتگان به دست ما رسیده است؛ اما در نگارش تفاسیر، همواره مقتضای زمان مورد توجه مفسران بوده است بنابراین ممکن است تفاسیری که در گذشته نوشته شده است در تمامی عرصه های زندگی، پاسخگوی امروز نباشد، با توجه به این که قرآن برای همه زمان ها نازل شده است و با درنظر گرفتن این که جهان همواره آبستن حوادث و تحولات جدیدی است؛ نگارش تفاسیر روز آمد توسط مفسران و علمای اسلام یک ضرورت انکارناپذیر است.

در نگارش تفاسیر، همواره مقتضای زمان مورد توجه مفسران بوده است بنابراین ممکن است تفاسیرگذشته در تمامی عرصه های زندگی، پاسخگوی امروز نباشد، با توجه به این که قرآن برای همه زمان ها نازل شده است و جهان همواره آبستن حوادث و تحولات جدیدی است؛ نگارش تفاسیر روز آمد توسط مفسران و علمای اسلام یک ضرورت انکارناپذیر است.

از نگارش تفاسیر که بگذریم رویکرد خواص و عوام نسبت به تفسیر قرآن در عصر حاضر، چندان رضایت بخش نبوده است.

اگر نگاهی به جامعه علمی امروز بیفکنیم خواهیم دید که هر چند تشکیل کلاس های تفسیر در برخی از مراکز علمی و برگزاری مسابقات تفسیر در سال های اخیر، گامی هرچند کوچک در ترویج فرهنگ تفسیر قرآن به شمار می آید، ولی با این مقدار فعالیت، به یقین نمی توان از قرآن مهجوریت زدایی نمود. تا زمانی که تفسیر قرآن در دانشگاه ها از جایگاه شایسته ای برخوردار نباشد، و تا وقتی که تفسیر قرآن در حوزه های علمیه به عنوان درس جنبی در کنار دروس اصلی قرار گرفته است، و تا وقتی که خطبا و سخنرانان تفسیر قرآن را سرلوحه سخنان خود قرار ندهند، تا هنگامی که تفسیر قرآن به عنوان کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاهی نداشته باشد، و تا روزی که جلسات تفسیری همانند جلسات قرائت و آموزش قرآن فراگیر نشده است، نمی توان به وضع تفسیر قرآن در جامعه دلخوش بود.

 

تفسیر به رأی

از ظلم های نابخشودنی که برخی نسبت به قرآن روا داشته اند تفسیر به رأی است. بدون تردید با مطالعه چند کتاب

قرآن

 تفسیری نمی توان مفسر شد و آیات قرآن را تفسیر کرد. حضور در محضر قرآن باید با انگیزه شناخت مقاصد و اهداف آیات صورت پذیرد و از تحمیل عقاید بر آیات پرهیز شود. چنان چه در برداشت از آیات قرآن دقت لازم اعمال نشود، گرفتار شدن به عذاب تفسیر به رأی حتمی است.

درباره تفسیر به رأی احادیث فراوانی نقل شده است که این احادیث مردم را از تفسیر به رأی برحذر داشته است، جهت روشن شدن موضوع با رعایت اختصار به دو حدیث اشاره می نماییم:

شهید ثانی- زین الدین عاملی- در حدیثی از پیامبر(ص) نقل می کند: «من از امت بعد از خودم بیشتر بر کسی خائف هستم که به قرآن روی آورد ولی نادرست تفسیر کند.»

حدیث دیگری ترمذی از ابن عباس و او از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که حضرت فرمود: «جز در مواردی که علم دارید، از نسبت دادن سخن به من بپرهیزید؛ زیرا هر کس از روی عمد دروغی را به من نسبت دهد جایگاه خویش را در آتش فراهم آورده و هرکس با نظر خود درباره قرآن سخن بگوید، جایگاه خویش را در آتش فراهم کرده است.»

درباره تفسیر به رأی دو نکته قابل توجه است: «.1 این که گروهی، آیه ای از قرآن را بر دیدگاه یا عقیده و مرام ویژه خود تطبیق دهند، تا آن عقیده را توجیه نمایند و یا به گرایش های مخصوص خود سرپوش نهند و آنها را در قالب تعابیر ویژه ای بر عامه مردم تحمیل نمایند، این افراد درواقع به منظور به نتیجه رساندن اهدافشان از قرآن پلی ساخته و هیچ گاه در فکر تفسیر قرآن نبوده اند.

2- برای دست یابی به مقصود کلام پروردگار، ابزار و شیوه هایی وجود دارد که از جمله آن ها مراجعه به گفتار سلف (صحابه) و اطلاع یافتن بر مطالب رسیده از ایشان درباره آیات، بررسی اسباب نزول و شرایطی است که وجود آن ها در تفسیر ضروری است. نادیده گرفتن تمامی این ها و تنها بر فهم خود تکیه کردن، مخالف شیوه همه دانشمندان است هر کس استبداد به رأی بورزد هلاک خواهد شد و هر که نسبت دروغ به خدا دهد، از راه راست منحرف گردیده و به همین دلیل هرچند گاهی صواب گفته باشد، اشتباه کرده است؛ زیرا در انتخاب مسیر، خطا کرده و راهی جز راه راست را پیموده است.»

 

نقش اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان پاسداران دین و شریعت، پس از رسول گرامی اسلام(ص) نقش منحصر به فردی در تبیین آموزه های قرآن دارند. رسول اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین فرمود: ای علی(ع)! من و تو و دو فرزندت حسن و حسین و 9 فرزند حسین، بنیان ها و پایه های اسلام هستیم، هر که از ما پیروی کند، رهایی یابد و هر که از ما باز ماند، رو به سوی آتش دارد.

مطابق نظر قرآن کریم، پیامبر اسلام مبین و مفسر قرآن است «وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم»(26) روایات معتبری که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است به اندازه روایات پیامبر دارای اعتبار است و در شناخت قرآن نیز نقش مهمی ایفا می نماید.

مطابق نظر قرآن کریم، پیامبر اسلام مبین و مفسر قرآن است  روایات معتبری که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است به اندازه روایات پیامبر دارای اعتبار است و در شناخت قرآن نیز نقش مهمی ایفا می نماید.

نظر به علم و دانش اهل بیت(ع) که از علم الهی و وحی سرچشمه می گیرد نقش اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن کلیدی و منحصر به فرد است. امام علی(ع) می فرماید: آیه ای از قرآن بر پیامبر نازل نشده است مگر آن که قرائت آن را به من آموخته و بر من املا فرموده است و من آن را باخط خود نوشته ام و تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاص و عام آن را به من یاد داده است.

باتوجه به اهتمام ائمه اطهار(ع) در تبیین حقایق قرآن، تربیت مفسران توانا و ارزشمند و نیز مبارزه با انحراف ها، ضرورت رجوع به اهل بیت، به منظور شناخت آیات الهی آشکار می گردد امام باقر(ع) در این رابطه می فرماید: مردم باید قرآن را چنان که که نازل شده است بخوانند و اگر نیاز به تفسیر آن پیدا کردند به سراغ ما آیند، زیرا هدایت، تنها درآمدن به سوی ما و به وسیله ما است.(28) مراجعه نکردن به اهل بیت و بی توجهی به جایگاه آنان در تفسیر قرآن، نتایج و پیامدهای زیانباری به دنبال داشته که پدیده هایی چون تفسیر به رأی، جعل احادیث، ورود اسرائیلیات به فرهنگ اسلامی و... نمونه هایی از این پیامدها به شمار می روند که در مهجوریت قرآن نیز سهم به سزایی داشته اند.

 

روش صحیح تفسیر قرآن

تفسیر قرآن به معنای واقعی به نحوی که مفسر در فهم معنای آیه، اجتهاد و کوشش را در پیش گیرد، بدون این که از دیگران در تفسیر آیه پیروی نماید و یا عقاید خود را بر آیه تحمیل نماید، در گرو تحقق زمینه ها و رعایت اموری است که به

قرآن

آن ها اشاره می کنیم:

1-آگاهی از قواعد زبان عربی؛ 2-آگاهی از معانی مفردات قرآن؛ 3-تفسیر قرآن به قرآن؛ 4-مراجعه به شأن نزول ها؛ 5-مراجعه به احادیث صحیح؛ 6-توجه به هماهنگی مجموع آیات قرآن؛ 7-توجه به سیاق آیات؛ 8-آگاهی از آرای مفسران اسلامی؛ 9-پرهیز از هر نوع پیشداوری؛ 10-آگاهی از بینش فلسفی و علمی؛ 11-آگاهی از تاریخ صدراسلام؛ 12-آگاهی از قصه ها و تاریخ زندگانی پیامبران 13-آگاهی از تاریخ محیط نزول قرآن؛ 14-شناخت آیات مکی از مدنی.

موارد فوق، پایه های چهارده گانه «روش تفسیر صحیح» قرآن است که برخی اولویت خاصی دارند، هرچند می توان برخی از آنها را در برخی دیگر ادغام کرد؛ مانند آگاهی از تاریخ اسلام و قصص پیامبران که می توانند به گونه ای در «شأن نزول» داخل شوند؛ ولی ما برای روشن گویی، هر یک را جداگانه ذکر نمودیم.

 

مهجوریت قرآن در عمل

تمام مراحل و مراتب ارتباط با قرآن اعم از آموزش قرائت، تدبر، انس و آشنایی با معارف الهی قرآن، مقدمه ای برای عمل کردن است. اگر قرآن در عمل و رفتار و گفتار و شخصیت انسان و جامعه تجلی نیابد و ظهور و بروز پیدا نکند، هرگز به قرآنی شدن انسان و جامعه نخواهد انجامید، عمل به قرآن است که جان ها را منقلب و جوامع را تعالی می بخشد به قول علامه اقبال لاهوری:

               نقش قرآن چون که در عالم نشست                              نقشه های پاپ و کاهن را شکست

               فاش گویم آنچه در دل مضمر است                                این کتابی نیست چیز دیگر است

               چون که در جان رفت، جان دیگر شود                              جان چو دیگر شد، جهان دیگر شود

 

از این رو، اکتفا به آموزش، تعلیم و قرائت، تدبر و شناخت مفاهیم قرآنی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه ها، فقط می تواند ظاهر و نام قرآن را از مهجوریت و غربت برهاند. در حالی که مهجوریت و غربت اصلی، عمل نکردن و پیاده نشدن فرامین و اهداف قرآنی در عمل و رفتار مردم و متن جامعه است.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای انزوای قرآن را چنین توصیف می نماید:

«از وقتی که قدرت های مسلط بر جوامع اسلامی از ارزش های اسلامی، تهیدست و بیگانه شدند و قرآن را که ناطق به حق و فرقان حق و باطل بود مزاحم خود یافتند، تلاش برای بیرون راندن کلام خدا از صحنه زندگی آغاز شد و به دنبال آن جدایی از این زندگی اجتماعی و تفکیک دنیا از آخرت و تقابل دین داران واقعی با دنیاطلبان قدرتمند به وجود آمد، اسلام از منصب اداره عرصه های زندگی جوامع مسلمان پایین کشیده شد و به مساجد و معابد و خانه ها و کنج دلها اختصاص یافت و جدایی خسارت بار بلند مدت دین از زندگی پدید آمد.

از وقتی که قدرت های مسلط بر جوامع اسلامی از ارزش های اسلامی، تهیدست و بیگانه شدند و قرآن را که ناطق به حق و فرقان حق و باطل بود مزاحم خود یافتند، تلاش برای بیرون راندن کلام خدا از صحنه زندگی آغاز شد .

امروز نگاهی به صحنه زندگی مسلمانان بیفکنید، ببینید قرآن در کجاست؟ در دستگاه های حکومت؟ در نظام های اقتصادی؟ در تنظیم روابط و مناسبات مردم با یکدیگر؟ در مدرسه ها و دانشگاه ها؟ در سیاست خارجی و روابط با دولت ها؟ در تقسیم ثروت های ملی میان قشرهای مردم؟ در خلق و خوی مدیران جوامع اسلامی و همه قشرهای ملت ها که کم یا بیش از آنان تأثیر می پذیرند؟ در رفتار فردی حکام اسلامی؟ در روابط زن و مرد؟ در خوراک و پوشاک؟ در کدام جلوه اصلی زندگی؟ در کاخ ها؟ در سپرده ها و اندوخته های بانکی؟ در معاشرت ها؟ در کجای حرکت عمومی و اجتماعی

قرآن

انسان ها؟ از این همه میدان های زندگی، تنها مساجد و مأذنه ها و احیاناً برای ریاکاری و مردم فریبی بخش ناچیزی از رادیوها مستثناست. اما آیا قرآن برای همین است؟ سیدجمال صدسال پیش از این می گریست. می گریاند که قرآن مخصوص هدیه دادن و زینت کردن و خواندن بر مقبره ها و نهادن بر طاقچه هاست، در این صدسال چه تغییری حاصل شده است؟ آیا وضع قرآن برای امت قرآن نگران کننده نیست،»

نقل شده است شخصی در گورستان، برسر قبری نشسته بود و قرآن می خواند، جهانگردی از آن جا عبور می کرد، از مترجم خود پرسید: این مرد چه می کند؟ گفت: قرآن می خواند. پرسید: قرآن چیست؟ جواب داد: قرآن کتاب مقدس مسلمانان و کتاب قانون و دستورات است. جهانگرد تعجب کرد و پرسید:کلماتی که او می خواند به چه معنی است؟ مترجم گفت: او می خواند: «ویل للمطففین؛ (مطففین/1) یعنی «وای بر کم فروشان» (کسانی که وقتی از مردم چیزی می خرند زیاد می گیرند، و موقعی که به مردم متاعی می فروشند کمتر می دهند). جهانگرد پرسید: مگر در شهر شما مرده ها در زیر خاک خرید و فروش می کنند که می خوانید: وای به حال شما اگر کم بفروشید؟!

بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در مقدمه وصیت نامه خویش می نویسد:

«ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می زند، از مقبره ها و گورستان ها نجات داده و به عنوان بزرگ ترین نسخه نجات دهنده بشر از جمعی قیودی که برپای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند نجات دهد.»

ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می زند، از مقبره ها و گورستان ها نجات داده و به عنوان بزرگ ترین نسخه نجات دهنده بشر از جمعی قیودی که برپای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند نجات دهد

قرآن کریم هدف از نزول خود را عمل به فرامین و دستورات آن می داند و از مخاطب خویش انتظار پیروی دارد.

«و هذا کتب انزلنه مبارک فاتبعوه» (انعام/155)

در تلاوت آیات قرآن آیاتی چون «و من لم یحکم بما انزل الله فاولیک هم الکفرون» (مائده/44) را به آسانی می خوانیم، اما در عمل به آن سختی های بسیاری را باید به جان خرید. به همین جهت باید بین سهل و آسان بودن قرآن: «و لقد یسرنا القران للذکر فهل من مدکر» (قمر/22) و میان سخت و دشوار بودن قرآن «انا سنلقی علیک قولا ثقیلا» (مزمل/5) تفکیک شود.

برخی معتقدند «قول ثقیل» دشواری مادی نیست؛ بلکه مقصود دشواری بار مسئولیت است که بردوش انسان می آید.

در سایه تحمل این سختی ها و تحمل بار مسئولیت است که پیامبر گرامی اسلام(ص) بهشت را برای عمل کنندگان به قرآن تضمین می نماید: «الا من تعلم القرآن و علمه و عمل بما فیه فانا له سائق الی الجنه و دلیل الی الجنه »(35) آگاه باشید هرکس قرآن را فراگیرد و به دیگران نیز آموزش دهد و بدان چه در آن است عمل نماید اورا به سوی بهشت هدایت و راهنمایی خواهم نمود.»

تلاوت ظاهری قرآن، بدون عمل به آن، ممکن است آثار زیانباری به دنبال داشته باشد. تلاوت قرآن با اهداف ریاکارانه و نیز خواندن قرآن همراه با شناخت پیام خدا اما بدون عمل، ممکن است زمینه انحطاط و گمراهی انسان را فراهم سازد.

مولوی در مثنوی خود به این مطلب اشاره می کند:

زان که از قرآن بسی گمره شدند

زان رسن قومی درون چه شدند

مررسن را نیست جرمی ای عنود

چون تو را سودای سربالا نبود

امیر مؤمنان علی(ع) می فرماید:

«من قرا القرآن فمات فدخل النار فهو ممن کان یتخذ آیات الله هزواً؛ کسی که قرآن بخواند و پس از مرگ داخل آتش گردد، از کسانی بوده که آیات خدا را استهزاء کرده است»

ابن ابی الحدید در ذیل این سخن حضرت می نویسد: شاید مقصود امام از استهزاءکننده آیات الهی کسی است که به نزول قرآن از جانب خداوند معتقد است ولکن به واجبات آن عمل نمی کند؛ چنانکه بسیاری از مردم در روزگار ما چنین اند.

امید است این سخن امام علی(ع) را همواره آویزه گوشمان قرار دهیم که در واپسین لحظه های زندگی خود فرمود: الله، الله فی القرآن، لایسبقکم بالعمل به غیرکم؛ بترسید از خدا، بترسید از خدا درباره قرآن، مبادا دیگران در عمل به آن از شما پیشی گیرند!»

 

تهیه و تنظیم برای تبیان: ابوذر سلطانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۳۳
محمود جانقربانی


0
2672

روح‌الله زینلی- فصل‌نامه فرهنگی اجتماعی ژرفای آفتاب

چکیده:

یکی از بارزترین نمودهای عمل به فرمایش پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وآله مبنی بر پیروی از قرآن و سنت را می‌توان در گفته‌های امام محمد باقر علیه‌السلام یافت. با نگاه به انبوهی از روایاتی که از آن حضرت نقل شده، می‌توان گفت موضوعات مختلف قرآنی و از جمله تفسیر آن حجم زیادی از این روایات را به خود اختصاص داده است.

این روایات را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد:

روایاتی که درباره قرآن سخن می‌گویند، روایات تفسیری، روایات تأویلی، روایاتی که قرآن را معیار سنجش معرفی می کنند، روایاتی که به قرآن استدلال شده است و روایات دعایی.

طرح مسئله

قرآن‌کریم و روایات معصومین علیه‌السلام که از سوی پیامبر اکرم، به عنوان دو تکیه‌گاه و ثقل به مسلمانان معرفی شده‌اند؛ می‌باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند، چون‌که بی‌توجهی به هر کدام، بی‌اعتنایی به فرمان پیامبر است که خطایی بزرگ به شمار می‌رود و فهمی ناقص از دین را نیز در بر خواهد داشت. این همراهی نمودهایی متعدد می‌تواند داشته باشد که یکی از آشکارترین‌های آن را می‌توان در بیانات امامان معصوم علیه‌السلام به تماشا نشست.

روایات رسیده از امام محمد باقر علیه‌السلام که بخش عمده‌ای از میراث روایی شیعه را شکل می‌دهد؛ بخشی از این بیانات است که از جایگاهی ویژه برخوردار است. از انبوه روایات برجای مانده از آن حضرت بخش قابل توجهی قرآنی است. قرآنی‌بودن این روایات به این معناست که در آن‌ها یا قرآن موضوع سخن است و به دیگر سخن این‌که در روایات یا مباحث برون قرآنی مطرح شده و یا از مباحث درون قرآنی سخن گفته شده است. خود آن حضرت در اشاره به این مطلب، فرمود: هنگامی که در موضوعی سخن می‌گویم؛ می‌توانید مستند قرآنی آن را نیز از من بپرسید.

از این رو می‌توان گفت در سخنان امام محمد باقر علیه‌السلام، همراهی قرآن و عترت، به کامل‌ترین صورت انجام گرفته است.

روایات آن حضرت در باره قرآن را در یک بخش‌بندی می‌توان به چند گروه تقسیم نمود:

  • روایاتی که درباره قرآن سخن می‌گویند و موضوع آن‌ها قرآن است.
  • روایاتی که به تفسیر قرآن اختصاص یافته‌اند.
  • روایاتی که به تاویل قرآن پرداخته‌اند.
  • روایاتی که قرآن را معیاری برای سنجش سخنان و دیدگاه‌ها معرفی می‌کنند.
  • روایاتی که در آن‌ها به اساس و مبنای قرآنی اشاره شده و به قرآن استدلال گردیده است.
  • روایاتی که در آن‌ها دعاهایی بر اساس آیات قرآنی بیان شده است.

لازم به توضیح است که این تقسیم‌بندی بر اساس رویکرد استقرایی تنظیم شده است. از این رو ممکن است با تغییر رویکرد و یا ملاک‌های بخش‌بندی، تعداد موارد تغییر یابند. در این مجال به اختصار برای هر کدام از موارد یاد شده توضیحات و نمونه‌هایی بیان خواهد شد.

۱-  روایاتی که موضوع آن‌ها قرآن است.

این بخش از روایات نیز به چند گروه قابل تقسیم می‌باشند:

الف : روایاتی که ویژگی‌های قرآن را بیان می‌دارند. امام باقر علیه‌السلام در گفتاری، قرآن‌کریم را به چهار بخش تقسیم کرده، می‌فرماید: یک چهارم قرآن درباره ماست، یک چهارم آن درباره دشمنان ماست، یک چهارم آن به بیان سنت‌ها و مثل‌ها اختصاص یافته است و یک چهارم آن نیز به احکام و واجبات پرداخته است.

ایشان در بیانی دیگر به ویژگی‌های کلی قرآن و سوره‌های آن اشاره کرده‌اند و به صورت مفصل درباره ویژگی‌های ملکوتی قرآن‌کریم سخن گفته‌اند.

ب : روایاتی که درباره بایستگی‌ها و لوازم فهم قرآن سخن می‌گویند. امام باقر، در اشاره به فهم درست قرآن آن را فقط به امامان معصوم علیه‌السلام و اوصیاء ایشان ممکن دانسته است.

این مساله نشان‌دهنده میزان اهمیت فهم قرآن‌کریم و سختی دست یافتن به معنای ظاهر و باطن آن است. نهی از تفسیر به رای از جمله این بایستگی‌هاست که حضرت به آن اشاره کرده، می‌فرماید: آن‌چه را که می‌دانید یا نمی‌دانید، بگویید خدا داناتر است گاه فردی آیه‌ای را به غلط تفسیر می‌کند و معنایی را می‌گوید که دورتر از فاصله زمین تا آسمان با معنای اصلی آیه است.

آن حضرت در سخنی دیگر فرمود: چیزی مانند تفسیر آیات قرآن از عقل انسان‌ها دورتر نیست. آیه‌ای ممکن است اولش درباره چیزی وسطش در زمینه‌ای دیگر و آخرش درباره موضوعی دیگر باشد. امام برای این مطلب آیه تطهیر را مثال آورد و آن را قرائت فرمود.

ج : روایاتی که در آن‌ها پیرامون آداب قرائت و ثواب آن سخن گفته شده است. حضرت در بیانی پندآموز، قاریان قرآن را به سه دسته تقسیم کرده، می‌فرماید: گروهی برای بهره‌گیری‌های دنیوی، قرآن را قرائت می‌کنند، برخی نیز هر چند به ظاهر قرآن می‌خوانند، اما در عمل حریم آن را می‌شکنند و گروه سوم کسانی هستند که قرآن را مرهمی بر دردهای خود می‌دانند، با تلاوت آن شب‌ها را سحر می‌کنند و روزها از آن سیراب می‌شوند، به حرمت ایشان است که خداوند بلاها را دور می‌گرداند و باران را فرو می‌ریزد.

روایاتی که از آن حضرت درباره ثواب قرائت قرآن نقل شده است، دو گونه است. برخی به طور کلی به بیان ثواب قرائت سوره‌ای خاص اختصاص یافته است. این روایات از این نوع است که آن حضرت فرمود که آیه‌الکرسی را یک‌بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوشایند دنیوی را از او باز می‌دارد که فقر ساده‌ترین آن‌هاست و هزار امر ناخوشایند اخروی را هم از او باز می‌دارد که عذاب قبر، ساده‌ترین آن‌هاست.

۲-  روایات تفسیری

بخش قابل توجهی از روایات قرآنی که از امام باقر، نقل شده به تفسیر آیات قرآن اختصاص یافته است. با تفحصی که به عمل آمده از میان تمام سوره‌های قرآن، برخی آیات در بیش از ۹۵ سوره در این روایات مورد توجه قرار گرفته‌اند و درباره آن‌ها مطالب تفسیری مطرح شده است. این روایات را نیز می‌توان بر اساس موضوعات آن‌ها به چند بخش تقسیم نمود.

الف : بخشی از این روایات که به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند، مباحث تاریخی را بازگو کرده‌اند، مانند: آن‌چه امام محمد باقر در پاسخ به پرسش زراره از آیه شریفه «اتعجل فیها من یفسد فیها و یسفک الدما» فرمودند که درباره خلقت آدم و ماجرای هبوط ایشان و نیز بیان چگونگی سنت‌شدن سعی بین صفا و مروه می‌باشد.

ب : بخشی از این روایات، روایاتی هستند که به تفسیر آیات اعتقادی پرداخته‌اند مانند این روایت که امام باقر، در مورد برداشت نادرست برخی شامیان از آیه «لیس کمثله شی‌ء و هوالسمیع‌البصیر» خطاب به جابر، فرمود: ای جابر همانا خداوند تبارک و تعالی شبیه و همانندی ندارد برتر از اوصاف وصف‌کنندگان است و عظیم‌تر از اوهام، توهم‌کنندگان است و از چشم نگاه‌کنندگان پوشیده است.

ج : بخشی از روایات، روایاتی است که به بیان احکام فقهی آیات قرآن‌کریم پرداخته‌اند، روایت زراره از جمله این روایات است که می‌گوید: از امام باقر، درباره آیه «ذلک لمن لم یکن اهله حاضری المسجد الحرام» پرسیدم حضرت فرمود: این برای اهل مکه است که تمتع ندارند و عمره هم بر آن‌ها نیست. گفتم حد آن چه مقدار است؟ فرمود: ۴۸ میل از نواحی مکه .

در روایتی دیگر نیز زراره از آن حضرت درباره نمازهای واجب و نام آن‌ها در نماز پرسید. امام با استفاده از آیه «اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق الیل» می‌فرماید: دلوک یعنی هنگام زوال خورشید یعنی بین زوال تا نصف شب چهار نماز خوانده می‌شود که نام آن‌ها و وقت‌شان معین شده است.

چنان که پیداست امام باقر، در این روایات فرمایشات خویش را به آیات قرآن مستند کرده‌ است که نشان از تسلط ایشان به آیات قرآن‌‌کریم است.

۳-  روایات تاویل قرآن

از دیدگاه امام محمد باقر، قرآن دارای ظاهر و باطن است. جابر بن یزید جعفی، می‌گوید: از تفسیر آیه‌ای از قرآن را از آن حضرت پرسیدم. امام جوابی دادند بعدها که دوباره در مورد همان آیه پرسیدم چیز دیگری فرمود علت تفاوت را پرسیدم، فرمود: ای جابر براستی قرآن دارای باطنی است و برای باطن آن نیز باطنی و دارای ظاهری است و برای ظاهر آن نیز ظاهری است. این گونه است که روایات نیز متعددند. نکته حائز اهمیت در این باره این است که بیش‌تر این تاویل‌ها در عرصه امام‌شناسی و اثبات جانشینی امام علی و اهل بیت علیه‌السلام صورت گرفته است. برای نمونه به چند مورد اشاره می‌کنیم، امام در بیان معنای باطنی آیه «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» می‌فرماید منظور از کفر به ایمان در آمده‌اند؛ این است که به ولایت علی بن ابی طالب علیه‌السلام در آمده‌اند.

همچنین در تاویل آیه «و لئن قتلتم فی سبیل‌الله او متم لمغفره من‌الله و رحمه خیر مما یجمعون» فرمود آیا می‌دانید راه خدا چیست؟ راه خدا علی و ذریه او هستند هر که بر ولایت علی علیه‌السلام کشته شود، در راه خدا کشته شده است و هر که بر این ولایت بمیرد؛ در راه خدا مرده است.

در روایتی دیگر جابر از آیه «افکلما جاء کم رسول بما لا تهوی انفسکم استکبرتم ففریقا کذبتم و فریقا تقتلون» پرسید و امام در پاسخ فرمود: این مثل موسی و رسولان بعد از اوست که خداوند برای امت محمد، به کار برده است. یعنی اگر محمد با چیزی که خوشایند شما نیست، به نزد شما آمد، یعنی ولایت علی علیه‌السلام پس گروهی از آل محمد آن را تکذیب کردید و گروهی هم با ایشان قتال نمودید. امام فرمود، این تفسیر باطنی این آیه است.

۴-  قرآن؛ معیار سنجش

بخشی از روایاتی که از امام باقر نقل شده، آن دسته از روایاتی هستند که در آن‌ها قرآن به عنوان معیار سنجش دیگر بیانات دینی معرف شده است. از آن حضرت روایت شده است که فرمود از غیر خداوند معنا و همدمی نخواهید که در این صورت مومن نخواهید بود. همانا هر سبب و نسب و قرابتی و بدعت و شبهه‌ای از بین خواهد رفت، مگر آن‌که به وسیله قرآن‌کریم ثابت شده باشد.

آن حضرت به نقل از امام علی علیه‌السلام، فرمود : برای هر حقی، حقیقتی است و بر هر ثوابی نوری، پس آن‌چه موافق کتاب خداست؛ به آن عمل کنید و آن‌چه مخالف آن است؛ وانهید.

۵-  استدلال بر مبنای قرآن

در روایات رسیده از امام باقر، روایاتی وجود دارد که مبنای دیدگاه‌های آن حضرت قرار گرفته است. برخی از این روایات در احتجاجات و مناظرات آن حضرت به کار رفته‌اند و برخی در بیان دیگر موضوعات به کار رفته‌اند. این سخن امام که در پاسخ به شبهه‌ای در آیه «و من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی اضل سبیل» فرمود: آن کس که آفرینش آسمان و زمین آمد و شد روز و شب گردش افلاک و نشانه‌های حیرت‌انگیز خداوند او را به وجود موجودی برتر از همه این مخلوقات راهنمایی نکند در آخرت نیز همین گونه خواهد بود.

در نمونه‌ای دیگر از حضرت نقل شده است که فرمود، خداوند متعال به مومنان سه ویژگی عطا فرموده است عزت در دنیا، رستگاری در آخرت و هیبت و ترس در دل ظالمان. سپس حضرت با اشاره به آیه «و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لا یعملون و آیه «قد افلح المومنون» منشاء کلام‌شان را معین کردند.

حضرت در بیانی دیگر با استدلال به آیه «قل ان کنتم تحبون‌الله فاتعبونی یحبیکم‌الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور رحیم»، فرمود: آیا دین جز حب و بغض چیزی دیگر است؟

آن حضرت در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا قرائت قرآن بهتر است یا دعا؟ فرمود: دعا بهتر است و سپس به آیه «قل ما یعبوا بکم ربی لو لا دعاوکم» استدلال کرد.

۶-  جنبه قرآنی دعا

برخی از روایات رسیده از امام محمد باقر علیه‌السلام، آن دسته از روایاتی هستند که به جنبه دعای آیات قرآن اشاره دارد. مانند این‌که آن حضرت فرمود: کسی که در شب جمعه سوره ص را بخواند؛ خداوند خیر دنیا و آخرت را نصیبش می‌گرداند و نیز فرمود هنگامی که عزم سفر کردید، دو رکعت نماز گذارید و در رکعت نخست بعد از حمد سوره الرحمن و در رکعت دوم بعد از حمد سوره واقعه را بخوانید.

در برخی از روایات نیز در متن دعا از آیات قرآن‌کریم، استفاده شده است. مانند روایتی که امام از پیامبر اکرم، نقل کرده که فرمود: هنگامی که خواستید بر مرکب سوار شوید، بعد از ستایش خدا بگویید «سبحان الذی سخر لنا هذا و ما کنا له مقرنین»

آن حضرت در روایتی دیگر فرمود: هنگامی که خواستید در جایی بنشینید این آیه را بخوانید «و قل رب انزلنی منزلاً مبارکا و انت خیر المنزلین»

سخن پایانی

آن‌چه در این نوشته آمد، تنها بخشی کوچک از فرمایشات امام محمد باقر است که در آن‌ها قرآن‌کریم نقش اساسی دارد، بی‌شک بررسی تمام موارد نیازمند مجالی وسیع‌تر است تا همراهی عینی قرآن و اهل بیت علیه‌السلام هر چه بیش‌تر نشان داده شود که خود مهر تایید بر حقانیت اندیشه و سیره امامان معصوم علیه‌السلام می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۸ ، ۰۶:۲۴
محمود جانقربانی