وقتِ عاشقی

إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص

۳ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است


قرآن کریم > مفاهیم - حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:
حدیثی معروف از امام صادق(ع) نقل شده است با این مضمون که ما روز قیامت به کسانی که نماز را سبک بشمرند، کمک نمی‌کنیم.

1- محروم شدن از شفاعت اولیای خدا. «لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ» (کافی/ج۳/ص۲۷۰) استخفاف نماز چیست؟ یعنی نشناختن نماز. وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و صدا و سیما و کسانی که مسئول فرهنگی هستند. باید اسرار نماز را برای مردم بگویند. نماز راز دارد.

2- نشر معارف نماز در مراکز آموزشی. اسرار نماز باید در همه کتاب‌ها باشد. الحمدلله الآن اینطور شده است. 10سال پیش فقط کتاب دوم دبیرستان نماز داشت. سوم و چهارم دبیرستان نماز نداشت. دردانشگاه اصلاً بحث نماز مطرح نبود. یعنی آن وقتی که باید نسل نو به نماز توجه کنند، معارف دانشگاه و کتاب‌های آموزش و پرورش نماز نداشت. باید نماز پرجاذبه باشد.

3- وظیفه مسئولان در ترویج فرهنگ نماز از کودکی. در مهدکودک ولو هنوز نماز واجب نیست اما می‌توان اشعاری را در قالب نماز به بچه یاد داد. مشکل دوم فقدان آموزش نماز است. نماز را بلد نیست و نمی‌داند چطور بخواند. اگر اول نماز برسد، وارد مسجد می‌شود اما اگر آقا رکعت اول را خوانده باشد، نمی‌داند چطور به آقا متصل شود؟ پدر و مادرها وظیفه‌شان این است که در خانه با بچه کار کنند. توصیه به نماز باید زیاد باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۶ ، ۲۱:۱۰
محمود جانقربانی
نماز از دیدگاه معصومین (علیهم السلام)

پیش تر مطالبی درباره ی نماز و حقوق آن و... گفتیم، اینک نماز را از دیدگاه نظری و سیره ی علی ائمه علیه السلام بررسی می کنیم:

ویژگی های نماز در احادیث ائمه علیه السلام:

مثل نماز همانند نهری جاری است:

« أرأیتم لو أن بباب أحدکم یغتسل منه خمس مرات هل یبقی من درنه من شیء؟ قالوا لا قال فذلک مثل الصلوات الخمس یمحو الله بهم الخطایا؛ (1)
آیا اگر مشاهده کردید که جوی آبی بر منزل یکی از شما باشد که هر روز پنج بار در آن شست و شو کند، آیا از چرک و ناپاکی او چیزی باقی می ماند؟ گفتند: نه، فرمود این مثل نمازهای پنج گانه است که خداوند گناهان را به وسیله ی آن ها محو می کند.»

مثل نماز مانند ستون خیمه دین است:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء و اذا انکسر العمود لم ینفع طنب و لا وتد و لا غشاء؛ (2) مثل نماز مانند ستون خیمه است، هرگاه ثابت و استوار باشد طناب ها و میخ ها مفید خواهند بود و هرگاه ستون شکسته شود از میخ و طناب و پرده سودی حاصل نشود. »
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: موضع الصلوه من الذین کموضع الرأس من الجسد؛ (3)

نماز در دین، مانند نسبت سر به جسد است:

جایگاه نماز در دین همانند جایگاه سر در بدن است. »

نماز سیمای مکتب:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله « لکل شیء وجه و وجه دینکم الصلاه؛ (4)
برای هر چیزی نمایی (ظاهری) است و نمای دین شما نماز است. »

نماز پرچم اسلام:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: علم الاسلام الصلوه؛ (5) نماز پرچم (علامت) اسلام است. »

نماز وسیله قرب الهی و معراج مؤمن:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرمایند: « الصلوه قربان کل تقی؛ (6) نماز مایه قرب هر انسان متقی است. »
« الصلوه معراج المومن؛ (7) نماز معراج مومن است. »

نماز نشانه ی شیعیان

امام صادق علیه السلام می فرمایند:
« امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها؛ (8) شیعیان ما را به هنگام نماز امتحان کنید که چگونه بر آن محافظت دارند. »

نماز اولین محاسبه در قیامت

امام باقر علیه السلام می فرمایند:
« إن اول ما یحاسب به العبد الصلاه فإن ما سواها؛ (9) اولین چیزی که بنده برای آن محاسبه می شود نماز است پس اگر پذیرفت شد، ( اعمال ) غیر آن، پذیرفته می شود.

ترک نماز و استخاف آن در احادیث

با توجه به روایات بسیار در اهمیت نماز، از جمله کلام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که « لا خیر فی دین لا صلوه فیه » می توان به اهمیت نماز و نیز تبعات ترک نماز و سستی در آن پی برد.
قرآن در سوره ماعون به نمازگزارانی که در نماز سهل انگاری می کنند، وعده « ویل » می دهد:
« فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون؛ (10)
وای بر نمازگزارانی که در نمازشان سهل انگاری می کنند. »
امام صادق علیه السلام می فرمایند: « لا حظ فی الإسلام لمن ترک الصلوه؛ (11)
هر کس نماز را ترک کند بهره ای از اسلام ندارد. »
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:« من ترک الصلوه متعمدا فقد کفر؛ (12)
هر که نماز را به عمد ترک نماید، پس کافر گشته است.»
پیامبر اکرم (ص) هنگام رحلت خود فرمودند:
« لیس منی استخف بصلوته لا یرد علی الحوض لا و الله لیس منی من شرب مسکرا لا یرد علی الحوض لا والله؛ (13)
کسی که نمازش را سبک بشمارد از من نیست. بر من در حوض کوثر وارد نخواهد شد، نه به خدا قسم، از من نیست کسی که مسکری (مست کننده ای) بنوشد، بر من در حوض کوثر وارد نخواهد شد، نه به خدا قسم (نخواهد شد). »
همان گونه که انبیای الهی همواره بر نماز و اهمیت آن تأکید داشته اند، امامان معصوم نیز به این امر اهتمام داشته اند.
« قال ابو الحسن الاول علیه السلام: لما حضرت ابی الوفاه، قال لی: یا بنی لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلاه؛ (14)
ابو بصیر گفت: امام کاظم، فرمود: هنگامی که پدرم را مرگ رسید، به من فرمود: ای پسرم کسی که نمازش را سبک بشمارد، به شفاعت ما نخواهد رسید. »
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: « لا تنال شفاعتی غدا من اخر الصلوه المفروضه بعد وقتها؛ (15)
در روز قیامت شفاعت من به کسی که نماز واجب را بعد از وقتش تاخیر اندازد، نمی رسد.»
امام صادق علیه السلام نیز قبل از شهادت و فراخواندن تمام خویشاوندان خود خطاب به آن ها می فرماید:
« إن شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوه؛ (16)
شفاعت ما به (کسی که) نماز را سبک شمارد، نمی رسد. »

نماز وسیله مهار شیطان

همان گونه که در قرآن کریم امر شده است که از صبر و نماز استعانت بجویید، در احادیث هم بر توانای نماز در تسهیل امور و دفع شیطان تاکید شده است. احادیث زیر بر نقش یاری گری نماز در مقابله با شیطان تاکید دارند:
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند:
« لا یزال الشیطان ذعرا من المؤمن ما حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرأ علیه و اوقعه فی العظام؛ (17)
تا زمانی که مومن بر نمازهای پنج گانه محافظت می کند، شیطان از او هراسان است، و هنگامی که آن ها را ضایع کرد بر او جرأت پیدا کرده و در گناهان کبیره او را وارد می کند. »
امام مهدی (عج) می فرمایند:
« ما ارغم الشیطان بشیء مثل الصلوه فصلها و ارغم انف الشیطان؛ (18)
هیچ چیزی همانند نماز بینی شیطان را نمی کوبد پس آن را به جا آور و بینی او را بکوب. »
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: « الصلوه تسود وجه الشیطان؛ (19)
نماز روی شیطان را سیاه می کند. »

نماز و ثواب واقعی آن

آنچه در روایات به عنوان ثواب واقعی نماز مطرح شده است، اغلب آمرزش گناهان است.امام علی علیه السلام می فرماید:
« من اتی الصلوه عارفا بحقها غفرالله له؛ (20)
هر کس نماز بگزارد در حالی که به حق آن آشنا باشد خداوند او را می آمرزد. »
همچنین ایشان می فرمایند:
« تعاهدوا امر الصلوه و حافظوا علیها و استکثروا منها و تقربوا بها... و انها لتحت الذنوب حت الورق و تطلقها اطلاق الربق و شبهها رسول الله صلی الله علیه و آله بالحمه تکون علی باب الرجل فهو یغتسل منها فی الیوم و اللیله خمس مرات فما عسی ان یبقی علیه من الدرن؛ (21)
امر نماز را به یکدیگر سفارش کنید و بر آن محافظت نمایید و آن را بسیار به جا آورید و به وسیله آن تقرب بجویید... که نماز گناهان را مانند ریختن برگ از درخت، فرو می ریزد و همچون باز شدن بندها، آدمی را رها می کند و رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز را به چشمه آب گرم تشبیه فرمود که در مجاورت خانه شخص باشد و او در شبانه روز پنج مرتبه در آن شست و شو کند، پس بر این شخص چرک و کثافتی باقی نخواهد ماند. »
ثواب فوق، در روایات، معمولا برای دو رکعت نماز ذکر شده است.
امام صادق علیه السلام فرموده است:
« من صلی رکعتین یعلم ما یقول فیهما، انصرف و لیس بینه و بین الله عزوجل ذنب إلا غفره له؛ (22)
هر کس دو رکعت نماز بگزارد که می داند در آن ها چه می گوید، در حالی از نماز فارغ می شود که بین او و خدای عزوجل گناهی نیست، مگر آن که آن را برایش آمرزیده است.»
در روایتی دیگر می فرماید: « من قبل الله منه صلاه واحده لم یعذبه و من قبل منه حسنه لم یعذبه؛ (23)
هر کس که خداوند از او تنها یک نماز بپذیرد، او را عذاب نخواهد کرد و کسی را که خداوند از او یک حسنه بپذیرد عذابش نمی کند. »
امام باقر علیه السلام) می فرماید:
شخصی خدمت پیامبر رسید و عرض کرد: ثواب نماز را برای من بیان کن، حضرت فرمود:« هنگامی که به نماز می ایستی و توجه به خداوند می کنی و فاتحه الکتاب می خوانی و سوره ای را تلاوت می کنی و به رکوع و سجود می روی و آن ها را کامل به جا می آوری و تشهد و سلام می دهی، بدان که تمام گناهان تو که بین دو نمازت می باشد بخشیده می شود. این پاداش نماز توست در نماز. » (24)
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۶ ، ۲۱:۱۷
محمود جانقربانی


در روایات اسلامی، آیه ی ۵۴ سوره ی اعراف به آیه سخره معروف است و به نظر می رسد این اصطلاح از کلمه ی «مسخرات» گرفته شده است که می گوید خورشید، ماه و ستارگان در تسخیر امر الهی هستند.

فرآوری: زهرا اجلال-بخش قرآن تبیان
قران

"سخرَة" چنان که ابن منظور در "لسان العرب" آورده، به معنای "الضحکة" است; یعنی ریشخند کردن، و "مسّخّر" به پدیده ای می گویند که او را به کاری که مایل به انجام دادن آن نیست، وادار کنند. (لسان العرب، ماده سخر)

این معنا به معنای اول که ریشخند و ذلیل کردن است، باز می گردد و کسی را به کاری که به انجام دادن آن مایل نیست، وادار کردن به معنای ذلیل کردن او است؛ چنان که در همان منبع آمده است: "قال الله تعالی: " وَسَخَّر لَک الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئِبَینَ وَسَخَّرَ لَکم اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ "؛ ای ذللهما؛ و [خدا] خوشید و ماه ، شب و روز را مسخّر شما گردانید؛ یعنی آن ها را ذلیل کرد [و در خدمت شما قرار داد]." [33 ابراهیم]
نام نهادن این آیه [آیه، 54] به دلیل طرح مسألة "مسخّر شدن برخی موجودات" در آن است.

امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید: هر کس هنگام خواب آیة الکرسی را (3مرتبه) و «آیه شهد اللّه» و «آیه سخره» و «آیه سجده» را بخواند، خداوند او را از شرّ شیطان سرکش حفظ می کند و بر او 30 فرشته می گمارد که خداوند را حمد، تسبیح، تکبیر و تهلیل کنند و برای او طلب مغفرت نمایند تا از خواب برخیزد و ثواب تمام این ذکرها برای او خواهد بود

خداوند متعال در آیه ی سخره، یعنی آیه ی ۵۴ سوره ی اعراف می فرماید: پروردگار شما خداوندی است که آسمان ها و زمین را در شش روز [شش ایام] آفرید: سپس به تدبیر جهان هستی پرداخت، با پرده تاریک شب، روز را می پوشاند و روز به سرعت در حرکت است و شب را طلب می کند و خورشید و ماه و ستارگان را آفرید، در حالی که در تسخیر فرمان او هستند، آگاه باشید که آفرینش و تدبیر جهان برای خدا [و تحت فرمان] اوست، پر برکت است خداوندی که پروردگار جهانیان است.
این آیه در واقع جوابی است برای بت پرستان که تصور می کردند بت ها شفاعتشان خواهند کرد و آیات الهی و انبیاء را تکذیب می کردند که قبل از این آیه، به آن اشاره شده است و خداوند می خواهد برساند که همه ی امور جهان و آخرت در زیر سیطره اوست و همه را خداوند مسخر کرده است و اگر شفیعی باید باشد، آن شفیع کسی است که جهان در تسخیر اوست نه بت های ساخته دست بشری که هیچ تحرکی ندارند و خداوند برای شخصیت دادن به انسان نعمت ها را به او یادآوری می کند و یکی از آن نعمت ها این است که خورشید، ماه و ستارگان به امر الهی در خدمت انسان ها می باشند و خداوند این ها را مسخر کرده تا به مردم سود برساند. [مکارم شیرازی، ناصر. نمونه، ج ۱۱، ص ۱۷۱]
بنابراین، باید دل ها به خدا متوجه شود که اگر بشر خدا را بشناسد، به سلامت و سعادت ابدی می رسد و شناخت خدا تفکر در آیات او که در آسمان و زمین پراکنده است، میسر می شود.

اوست که آسمان و زمین را آفرید و دانش بشر هرچه فراتر رود، نشانه های عظمت و قدرت را بیشتر خواهد دید. اوست که اولین بار هستی را بیافرید و امور آن به گونه ای مستمر در دست قدرت خویش قرار داد، اوست صاحب قدرتی گسترده و اوست پدید آورنده رشد دهنده ی مخلوقات و اوست پروردگار جهانیان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۶ ، ۲۱:۰۲
محمود جانقربانی