وقتِ عاشقی

إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص

تجلّی و پیوستگی مراتب قرآن

سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۰۴ ب.ظ


عالم محو و اثبات باشد؛ خصوصاً در مورد وحی؛ زیرا وحی گاهی توسّط نزول فرشته امین، جبرئیل(علیه السلام) صورت می‏گیرد.
ناتمامی این سخن و اشکال از آنجاست که باطن و تأویل قرآن، ممکن نیست که به واسطه نزول فرشته وحی بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم القا گردد؛ زیرا هر چه تنزّل یابد و به مقام لفظ و مفهوم و علم حصولی و ذهنی برسد، در قلمرو ظاهر قرآن خواهد بود نه باطن آن(اگرچه ظواهر قرآن خود امتیازاتی نسبت به یکدیگر دارند). و اگر روح مطهّر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم آیات الهی را بدون ترقّی به عالم غیب و تنها با نزول فرشته وحی دریافت کند، لازمه‏اش آن است که از باطن و تأویل قرآن آگاهی نداشته باشد در حالی که از جمع‏بندی آیات قرآن به دست می‏آید که آن حضرت از تأویل قرآن و دریافت امّ‏الکتاب از مقام لدن با ترقّی روح آگاه بوده‏اند.
غرض آنکه، برای هر آیه باطن و تأویلی است، و تمام باطنها و تأویلهای قرآنی مشهود رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم است و باطن هیچ آیه و تأویل هیچ مطلب بر آن حضرت پوشیده نیست، بنابراین ایجاب کلی، از یک سو نمی‏توان به سلب جزئی فتوا داد و یا بنابر آن سلب کلی، نمی‏توان به ایجاب جزئی نظر داد و چنین گفت که در برخی از موارد(فی‏الجمله) ترقّی روح نبوی‏صلی الله علیه و آله و سلم حاصل است و در برخی از موارد چنین نیست؛ زیرا اگر در موردی، روح نبوی ترقی نکند هرگز از باطن و یا تأویل آن مورد آگاه نمی‏گردد، و معنای باطن یا تأویل، همانند گزارشهای خبری نیست تا با قراردادهای اعتباری بازگو شود.
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۷
محمود جانقربانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی